Dziennikarstwo skomiksowane. Uwagi nad XVI. księgą „Tytusa, Romka i A’ Tomka” Henryka J. Chmielewskiego

Avant, wol. XIII, nr 3, https://doi.org/10.26913/avant.3202213
publikowane na licencji CC BY-NC-ND 3.0

Wiesław Wacławczyk orcid-id
Instytut Badań Informacji i Komunikacji
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
w_waclawczyk@umk.pl

Przyjęto 10 lipca 2021; zaakceptowano 19 lipca 2022; opublikowano 31 grudnia 2022.   Pełny tekst


Abstrakt: W artykule porusza się kwestię standardów dziennikarskich ukazanych w krzywym zwierciadle. Taki sposób prezentacji problemów czy zjawisk jest charakterystyczny dla rodzaju wypowiedzi zwanej „komiksem”, łączącej w sobie zwykle grafikę z tekstem pisanym. Nieprzypadkowo więc to właśnie cechy gatunkowe przekazu uczyniono paradygmatem rozważań nad problemem przedstawionym w tytule artykułu. Sięgnięto przy tym do metody analizy tekstu oraz elementów metody biograficznej.

Słowa kluczowe: komiks; rozrywka; fake news; etyka dziennikarska; analiza tekstu; metoda biograficzna


Journalism for Fun. Notes on the 16th Book of “Tytus, Romek i A’Tomek“ by Henryk J. Chmielewski

Abstract: The article discusses the issue of journalistic standards shown in a distorted way, characteristic of the medium called comics (comic strip). This form of expression usually includes images with written text, with the latter merging speech balloons and captions. The specificity of comics as a form of expression is the reason for which it has become the paradigm of considerations signalled in the title of the article. The methodology combines the text analysis with elements of the biographical method.

Keywords: comics; entertainment; fake news; journalism ethics; text analysis; biographical method


Bibliografia

Barclay, D. A. (2018). Fake News, Propaganda, and Plain Old Lies: How to Find Trustworthy Information in the Digital World. Nowy Jork, Londyn: Rowman & Littlefield.
 
Chmielewski, H. J. (2007). Tytus, Romek i A’ Tomek. Złota księga przygód III. War-szawa: Prószyński i S-ka.
 
Chmielewski, H. J. (2016). Żywot człeka zmałpionego. Warszawa: Prószyński i S-ka.
 
Chmielewski, H. J. (2013), Tarabanie w barbakanie. Warszawa: Prószyński Media Sp. z o.o.
 
Hobach-Sach, K.; Zywietz, B. (2018), F wie Fake News – Phatische Falschmeldungen zwischen Propaganda und Parodie. W S. Hobach-Sach, B. Zywietz (red.), Fake News, Haschtags & Social Bots. Neue Methoden, popu-listischer Propaganda (s. 97-131). Wiesbaden: Springer VS.
https://doi.org/10.1007/978-3-658-22118-8_5
 
Jaworski, S. (2007). Słownik terminów literackich podręczny, Kraków: To-warzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS.
 
Kolonko, S. (2021). Fake News – die Macht der Falschmeldungen. Pobra-no z https://www.planet-wissen.de/kultur/medien/fake_news/index.html (22.07.2021).
 
Silverman, C. (2007). Regret the Error: How Media Mistakes Pollute the Press and Imperil Free Speech. Nowy Jork, Londyn: Union Square Press.
 
Szwajkowska, A. (2017). Tytus, Romek i A’Tomek z perspektywy komunikatywiz-mu. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 3(41), 181-197. https://doi.org/10.18778/1505-9057.41.12
 
Szyłak, J. (2009). Komiks: świat przerysowany. Gdańsk: słowo / obraz / terytoria.
 
Toeplitz, J. T. (1985). Sztuka komiksu. Warszawa: Czytelnik.
 
Traczyk, M. (2016). Komiks na świecie i w Polsce. Bielsko-Biała: Wydawnictwo Dragon.
 
Wielki słownik polsko-angielski, angielsko-polski. Warszawa: BUCHMAN Sp. z o.o.
 
Wigienka, Sz. (2020). Dziennikarstwo internetowe w dobie zalewu informacyjne-go. Wybrane aspekty. W: K. Gajlewicz-Korab, A. Jaskiernia i M. Łoszewska-Ołowska (red.), Siła mediów. Media – społeczeństwo – technologie (s. 199-21). Wrocław, Warszawa: Polskie Towarzystwo Komunikacji Społecznej, Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego.
 
Winston B., Winston M. (2021). The Roots of Fake News: Objecting to Objective Journalism. Londyn, Nowy Jork: Routledge Taylor & Francis Group.
https://doi.org/10.4324/9780429032264

 

 

Możliwość komentowania została wyłączona.