“The king was pregnant”: Androgyny and the masculine norm in the literary experiment of Ursula K. Le Guin

Marzena Adamiak

Abstract


The Left Hand of Darkness is one of the most famous novels by an American science fiction and fantasy author Ursula K. Le Guin, not only due to its literary qualities but also because it engages in a certain mental experiment – it introduces an androgynous community. From the perspective of gender philosophy and feminist ideas migrating over the last decades between equality and difference, the idea of incorporating a human being into the concept of androgyne and building on it an alternative vision of society and intimate relations seems worth our attention, especially since the conclusions drawn from this literary experiment are not unequivocal, and even – as some of the female critics of Le Guin demonstrate – are feministically disappointing. As Le Guin tries to illustrate, the fact of gender belonging strongly affects the whole of human existence; thus the abundance of connotations associated with such an experiment seems to be both opening and overwhelming. Despite the fact that Le Guin’s intention is fundamentally feminist, its implementation stumbles on culturally established patterns of defining both sexes, and in particular on language traps associated with privileging male grammatical forms by identifying them with a universal sense. Masculinity once again proves to be the norm of thinking about human beings in general, privileged at a subtle, linguistic level, even when attempting to speak of androgyny. On the example of the project taken up by Le Guin, I reflect on the gender involvement of the androgyne category and the possibility of its unprejudiced expression, as well as the role of science fiction literature in such undertakings

Keywords


dualism; feminism; science fiction; fantasy; androgyny; neutrality; Ursula K. Le Guin

Full Text:

PDF (Polish)

References


Annas, P. J. 1978. New Worlds, New Words: Androgyny in Feminist Science Fiction. Science Fiction Studies, 5 (2): 143-156.

Braidotti, R. 2009. Podmioty nomadyczne. Ucieleśnienie i różnica seksualna w feminizmie współczesnym. Przeł. A. Derra. Warszawa: WAiP.

Butler, J. 2008. Uwikłani w płeć. Przeł. K. Krasuska, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.

Eliade, M. 1994. Mefistofeles i androgyn. Przeł. B. Kupis. Warszawa: Wydawnictwo KR.

Eliade, M. 1999. Mity, sny, misteria. Przeł. K. Kocjan. Warszawa: Wydawnictwo KR.

Irigaray, L. 1997. Être deux. Paris: Grasset.

Irigaray, L. 2010. Ta płeć (jedną) płcią niebędąca. Przeł. S. Królak. Kraków: Wydawnictwo UJ.

Jung, C. G. 1981. Archetypy i symbole. Pisma wybrane. Przeł. J. Prokopiuk. Warszawa: Czytelnik.

Lao-Tsy. 2010. Tao Te King, czyli księga drogi. Napisała na nowo Ursula K.

Le Guin. Przeł. B. Jarząbska-Ziewiec. Warszawa: Wydawnictwo Sic!.

Le Guin, U. K. 1972. Re: Lost Opportunities. SF Commentary, 26: 90-93.

Le Guin, U. K. 1980a. A Citizen of Mondath. W: S. Wood, red. The Language of the Night: Essays on Fantasy and Science Fiction: 25-30. New York: G.P. Putnam's Sons.

Le Guin, U. K. 1980b. Introduction to Planet of Exile. W: S. Wood, red. The Language of the Night: Essays on Fantasy and Science Fiction: 139-144. New York: G.P. Putnam's Sons.

Le Guin, U. K. 1980c. Is Gender Necessary? W: S. Wood, red. The Language of the Night: Essays on Fantasy and Science Fiction: 161-170. New York: G.P. Putnam's Sons.

Le Guin, U. K. 1980d. Wszystkie strony świata. Przeł. L. Jęczmyk i Z. Uhrynowska-Hanasz. Warszawa: Iskry.

Le Guin, U. K. 1995. Lewa ręka ciemności. Przeł. L. Jęczmyk. Warszawa: Prószyński i S-ka.

Le Guin, U. K. 2003. Urodziny świata. Przeł. P. Braiter-Ziemkiewicz. Warszawa: Prószyński i S-ka.

Le Guin, U. K. 2016. Słowo wstępne. Przeł. P. Braiter. Dojrzewanie w Karhidzie. Przeł. L.O. W: Rybak znad Morza Wewnętrznego: 607-629. Warszawa: Prószyński i S-ka.

Le Guin, U. K. 2013. Ziemiomorze. Grobowce Atuanu. Przeł. S. Barańczak. Warszawa: Prószyński i S-ka.

Lefanu, S. 2010. In the Chinks of the World Machine. Feminism and Science Fiction. London: The Women's Press.

Lem, S. 1971. Lost Opportunities. SF Commentary, 24: 22-24.

Lévinas, E. 1991. Judaizm a kobiecość. W: Trudna wolność. Eseje o judaizmie: 32-40. Przeł. A. Kuryś przy współpracy J. Migasińskiego. Gdynia: Wydawnictwo "Atext".

Nasiłowska, A. 1995. Feminizm i psychoanaliza - ucieczka od opozycji. Teksty Drugie: teoria literatury, krytyka, interpretacja, 3/4 (33/34): 132-141.

Parker, J. A. 1992. (U/od)płciowienie maszyny : "Maska" Stanisława Lema. Teksty Drugie: teoria literatury, krytyka, interpretacja, 3 (15), 93-108.

Rudaś-Grodzka, M. i in., red. 2014. Encyklopedia gender. Płeć w kulturze. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.

Russ, J. 1972. The Image of Women in Science Fiction. W: S. Koppelman Cornillon, red. Images of Women in Fiction: Feminist Perspectives: 79-94. Ohio: Bowling Green University Popular Press.

Tiptree Jr., J. 1998. Jasność spływa z powietrza. Przeł. M. Krygier. Poznań: Zysk i S-ka.

Tiptree Jr., J. 2001. Houston, Houston, czy mnie słyszysz i inne opowiadania. Red. W. Sedeńko. Przeł. A. Leszczyński i inni. Poznań: Zysk i S-ka.

Uzdański, G. 2018. Pani z Ziemiomorza. Źródło: http://www.dwutygodnik.com/artykul/7633-pani-z-ziemiomorza.html, 06.02.2018.

White, D. R. 1999. Dancing with Dragons: Ursula K. Le Guin and the Critics. Colombia: Camden House.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Marzena Adamiak