Avant, wol. X, nr 3/2019, doi: 10.26913/avant.2019.03.02
publikowane na licencji CC BY-NC-ND 3.0
Halina Gąsiorowska
Uniwersytet SWPS
h.gasiorowska1 @ wp.pl
Opublikowano Online First 11 grudnia 2019 Pełny tekst
Abstrakt: Niniejszy artykuł, napisany z perspektywy zwrotu interpretatywnego (ang. interpretive turn) w kulturoznawstwie, z wykorzystaniem jako tropów interpretacyjnych pojęć zaczerpniętych z teorii Jacquesa Ranciere’a, Julii Kristevej, Ervinga Goffmana i Nancy Fraser oraz wyników badań psychologów Susan T. Fiske i Lasany T. Harrisa, przedstawia sytuację i działania osób bezdomnych w USA piszących blogi o własnej bezdomności jako dysensus, a samych autorów i same autorki prezentuje jako figury dysensualne. Osobom bezdomnym w kulturze amerykańskiej, ze względu na ich pozycję abiektu, odmawia się praw i kompetencji przypisywanych przeciętnym obywatelom, w tym prawa do zabierania głosu w przestrzeni publicznej. Ludzie ulicy opowiadający na blogach swoje historie wpisują się w porządek postrzegalnego i (od)zyskują podmiotowość. Jako figury dysensualne bezdomne blogerki i bezdomni blogerzy łączą w sobie sprzeczne kulturowo informacje – mówiąc językiem Goffmana, symbole piętna z kompetencjami „normalsa” – i tkają nową społeczną materię sensoryczną (Rancière), zapowiadając nadejście wspólnoty estetycznej, w której nie będą nikogo dziwić. W pierwszej części artykułu proponuję, by spojrzeć na rolę osób bezdomnych we współczesnej kulturze USA jako społecznego abiektu oraz przedstawiam zarys historii włóczęgów w tym kraju. Następnie omawiam badania psychologów Fiske i Harrisa wskazujące na dehumanizację i status abiektu osób bezdomnych w USA. W dalszej części tekstu krótko charakteryzuję sytuację osób bezdomnych jako wykluczonych ze społeczeństwa. Na koniec przedstawiam teorię dysensusu Rancière’a i przechodzę do opisu dysensusu bezdomnych blogerek i blogerów, w tym takich jego aspektów jak: ucieleśnienie dysensusu, kwestia widoczności, rodzaj noszonego piętna, kontrdyskurs, indywidualizm i koletywizm, a także uznanie i redystrybucja.
Słowa kluczowe: porządek postrzegalnego; dysensus; kulturowa materia sensoryczna; abiekt; afekty w mózgu (MRI); bezdomni blogerzy; bezdomne blogerki; widzialność; piętno; figura dysensualna; uznanie
Embodiment of Dissensus. American Homeless Bloggers
Abstract: The article – written from the perspective of the interpretive turn in cultural studies with the application of theoretical concepts created by Jacques Ranciere, Julia Kristeva, Erving Goffman and Nancy Fraser and the results of psychological research carried out by Susann T. Fiske and Lasana T. Harris – presents American homeless bloggers as dissensual figures. Since in the American culture the homeless persons occupy thea position of social abject, they are denied rights and competences granted to average citizens, including speakingthe right to speak in the public sphere. Street peopleThese homeless authors, who share their stories on blogs, prove their humanity, inscribe themselves into the order of perceptible and (re)gain their subjectivity. As dissensual figures, homeless bloggers connect contradictory cultural information — in Goffman’s terms — symbols of stigma with “normal” competency and they weave new social sensory fabric anticipating aesthetic community (Ranciere), in which they will surprise nobody. The article is an attempt at reflection uponexploring the dissensus created by the homeless bloggers. The research method — analysis and interpretation of the aforementioned theories by their contextualization —, their juxtaposition with each other and with the bloggers’ texts – stems from the interpretive turn in cultural studies,. The goal of the article is theproducing a description of homeless bloggers’ dissensus, and its followingin particular exploring such aspects as: visibility, vulnerability, type of stigma, counterdiscourse, individual and collective activism as well as redistribution and recognition.
Keywords: order of the perceivable; dissensus; cultural sensory matter; abject; affects in the brain (MRI); homeless bloggers; visibility; stigma; dysensual figure; recognition
Bibliografia
Arnold, K.R. (2001). Homelessness, Citizenship, and Identity. The Uncanniness of Late Modernity. | ||||
Albany: State University Press of New York. | ||||
Bachmann-Meddick, D. (2012), Cultural Turns. Nowe kierunki w naukach o kulturze. Tłum. Krystyna Krzemieniowa. Warszawa: Oficyna Naukowa. | ||||
Basiuk, T. (2013). Exposure: American Gay Men’s Life Writing since Stonewall. Frankfurt nad Menem: Peter Lang. https://doi.org/10.3726/978-3-653-03037-2 |
||||
Bourdieu, P. (2005). Dystynkcja. Społeczna krytyj\ka władzy sądzenia. Tłum. Piotr Biłos. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. | ||||
Cresswell, T. (1999). Embodiment, Power and the Politics of Mobility: The Case of Female Tramps https://doi.org/10.1111/j.0020-2754.1999.00175.x |
||||
and Hobos. Transactions of the Institute of British Geographers, 24(2), 175-192. Retrieved from http://www.jstor.org/stable/623295 | ||||
Curran, J., Fenton, N., Freedman, D. (2012) Misunderstanding the Internet. NY, Londyn: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203146484 |
||||
De Pastino. T. (2003) Citizen Hobo. How a Century of Homelessness Shaped America. Chicago i https://doi.org/10.7208/chicago/9780226143804.001.0001 |
||||
Londyn: University of Chicago Press. | ||||
Dvorak, F. (2009, Maj 5). On the Street and On Facebook: The Homeless Stay Wired. Wall Street | ||||
Journal. http://www.wsj.com/articles/SB124363359881267523 | ||||
Fraser, N., Honneth, A. (2005). Redystrybucja czy uznanie? Debata polityczno-filozoficzna. Tłum. Monika Bobako i Tomasz Dominiak. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej. | ||||
Goffman, I. (2005) Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości. Tłum. Aleksandra Dzierżyńska, | ||||
Joanna Tokarska-Bakir. Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. | ||||
Harris, L.T, S. T. Fiske. (2006) Dehumanizing the Lowest of the Low. Neuroimaging Responses to Extreme Out-Groups, Psychological Science 17(10), s. 847-853. https://doi.org/10.1111/j.1467-9280.2006.01793.x https://doi.org/10.1111/j.1467-9280.2006.01793.x |
||||
Harris, L. T., & Fiske, S. T. (2007). Social groups that elicit disgust are differentially processed in mPFC. Social Cognitive and Affective Neuroscience, 2(1), 45-51. http://doi.org/10.1093/scan/nsl037 https://doi.org/10.1093/scan/nsl037 |
||||
Italie L. (2009, 9 września). Jobless and Homeless Blogger Scores Elle Job. The Hrald Bulletin. | ||||
https://andersonheraldbulletin.newspaperarchive.com/anderson-herald-bulletin/2009-09-01/page-19/ | ||||
Kendall, D. (2005). Fragile Frames: The Poor and Homeless, w: Framing Class. Media Representations of Wealth and Poverty in America. Lanham, Boulder, New York, Toronto, Oxford: Rowman & Little field Publishers. | ||||
Kidd, D., Barker-Plummer, B. (2009). Neither silent nor invisible’: anti-poverty communication in the San Francisco Bay Area, Development in Practice,19 (4-5), s.479-490. https://doi.org/10.1080/09614520902866322 |
||||
Kristeva, Julia.(2007) Potęga obrzydzenia. Esej o wstręcie. Tłum. Maciej Falski. Kraków Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. | ||||
Lister, R. (2007). Bieda. Tłum.Alina Stanaszek. Warszawa: Wydawnictwo Sic! | ||||
Maurer, E. (2009). Working consensus and the rethorical situation. The homeless blog’s negotiation of public mat-genre. In J. Giltrow, D. Stein (Ed.), Genres in the Internet: Issues in the Theory of Genre. (ss.).Amsterdam & Philadelphia: John Benjamin’s. https://doi.org/10.1075/pbns.188.05mau |
||||
Min E. (1999). Reading the Homeless, the Media image of Homeless Culture, Westprot, CT: preager Publishers. | ||||
National Law Center on Homelessness & Poverty (2011, listopad) Criminalizing Crisis: The Criminalization of Homelessness in U.S. Cities.Report. Washington, DC: National Law Center on Homelessness & Poverty. https://www.nlchp.org/Criminalizing_Crisis | ||||
Rancière, J. (2009) Emancipated Spectator. Tłum. Gregory Elliot. NY, London: Verso. | ||||
Rancière, J. (2007) Estetyka jako polityka. Tłum. Julian Kutyła i Paweł Mościcki, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej. | ||||
Shilling Ch. (2010)., Socjologia ciała. tłum. Marta Skowrońska. Warszawa: PWN. | ||||
Turner, F.J. (1920/1996) The Frontier in American History. xroads.virginia.edu/~HYPER/TURNER/ | ||||
Wright, T. (1997). Out of Place. Homeless Mobilizations, Subcities and Landscapes. Albany, NY: State University Of New York Press. | ||||
Blogi i książki autorstwa osób bezdomnych | ||||
Horvath, M., Invisile People TV blog, https://invisiblepeople.tv/ | ||||
Karp, B. (2011). Girl’s Guide to Homelessness. Memoir. Harlequine. 2011. e-book. | ||||
Karp, Brianna. Girl’s Guide to Homelessness. http://girlsguidetohomelessness.com/blog/ | ||||
Rader, R. Ruthie in the Sky, http://ruthiessky.blogspot.com.. | ||||
Rashford, R. (2012). Yelling into the Wind. Kindle edition 2012. e-book. | ||||
Rashford, R. Homeless Rob Has a Plan. http://homelessrobshome.blogspot.com | ||||
Sheptock, E. Tick-toc Sheptock. B;og. http://streatstv.blogspot.com/
Czasopismo „Avant” – zadanie finansowane w ramach umowy 711/P-DUN/2019 ze środków Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego przeznaczonych na działalność upowszechniającą naukę. |