Avant, wol. X, nr 3/2019, doi: 10.26913/avant.2019.03.22
publikowane na licencji CC BY-NC-ND 3.0
Jean-Paul Sartre
Przekład: Marta Chojnacka
Opublikowano Online First 23 grudnia 2019 Pełny tekst
Sesja z dnia 2 czerwca 1947 roku
Pan Jean-Paul Sartre przedstawił Towarzystwu następujące wnioski: „Powszechnie znane zarzuty wobec cogito pojmowanego jako apodyktyczna podstawa filozofii są następujące: 1. Jest ono abstrakcyjną, bo odizolowaną od swojego cogitatum, czystą formą. 2. Nie może ustanawiać żadnej prawdy, ponieważ prawda, jak twierdzi Hegel, «staje się» i jest syntetyczna: implikuje ona następstwo czasowe (développement temporel), zaś natychmiastowe cogito nie może zakładać czasowości. 3. Z tego samego powodu nie pozwala ono wyjść poza chwilowe rozważania na temat systemu znaczeń i celów (système de moyens et de fins) (i to dlatego Heidegger się do niego nie odwołuje). 4. Nie pyta ani o swój byt (être) (chyba, że dokonamy substancjalistycznego, Kartezjańskiego «skoku»), ani o byt świata (l’être du monde), który sam może się ujawnić tylko jako perceptum. 5. Nie pozwala wydostać się z solipsyzmu, chyba że uciekamy się do idei Boga, to znaczy dokonujemy «skoku» ontologicznego” […]
Słowa kluczowe: filozofia francuska; fenomenologia egzystencjalna; samoświadomość; samopoznanie; Sartre
Self-consciousness and self-knowledge
Keywords: French philosophy; existential phenomenology; self-consciousness; self-knowledge; SartreBibliografia
Berger, G. (1941). Le Cogito Dans La Philosophie de Husserl. Paris: Aubier / Éditions Montaigne. |
Contat, M., Rybalka, M. (red). (1970). Les Écrits de Sartre. Chronologie. Bibliographie commentée. Paris, France: Gallimard. |
Coorebyter, V. de. (red.). (2003). Sartre. Textes and Commentaires, Paris: Vrin. |
Depraz, N. (2002). Le statut de la description dans L’esquisse d’une théorie des émotions. Alter. Revue de Phénoménologie, nr 10, 103-117. |
Fleischer, M., Schöneberg, H. (1973). Bewußtsein und Selbsterkenntnis. Die Seinsdimension des Subjekts. Reinbek: Rowohlt. |
Frank, M. (2005). Structure de l’argumentation de la conférence de Jean-Paul Sartre. Conscience de soi et connaissance de soi. Le Portique. Revue de philosophie et de sciences humaines, nr 16, 9-32. |
Gallagher S. (2005). How the Body Shapes the Mind. Oxford: Clarendon Press. https://doi.org/10.1093/0199271941.001.0001 |
Gallagher, S., Zahavi D. (2015). Fenomenologiczny umysł. (M. Pokropski, tłum). Warszawa: PWN. |
Husserl, E. (1982). Medytacje kartezjańskie (A. Wajs, tłum). Warszawa: PWN. |
Lawrence, N., O’Connor, D. (red.). (1967). Readings in Existential Phenomenology. New Jersey: Prentice-Hall. |
Miguens, S., Preyer, G., Bravo Morando, C. (red.). (2016). Pre-reflective Consciousness: Sartre and Contemporary Philosophy of Mind. Oxfordshire: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315681146 |
Sartre, J.-P. (1936). La Transcendance de l’Ego. Paris: Gallimard. |
Sartre, J.-P. (2009). L’être et le néant. Essai d’ontologie phénoménologique. Paris: Gallimard. |
Sartre, J.-P. (1939). Une idée fondamentale de la phénoménologie de Husserl: L’intentionnalité. La Nouvelle Revue Franςaise, nr 34. |
Sartre, J.-P. (2006). Transcendencja Ego. Próba opisu fenomenologicznego. Warszawa, Polska: PAN. |
Sartre, J.-P. (2007). Byt i nicość. Zarys ontologii fenomenologicznej. Kraków, Polska: Wydawnictwo Zielona Sowa. |
Sartre, J.-P. (2010). Esquisse d’une théorie des émotions. Wprowadzenie: A. Tomès. Paris: Hermann. |
Sartre, J.-P. (2012). Wyobrażenie. Fenomenologiczna psychologia wyobraźni. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia. |
Sartre. J.-P. (1965). Intencjonalność jako kategoria egzystencjalna. W: L. Kołakowski, K. Pomian (red.), Filozofia egzystencjalna. Warszawa: PWN. |
Sartre. J.-P. (2006). Szkic o teorii emocji, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. |
Starzyński, W. (2014). Neokartezjanizm fenomenologii francuskiej. Sartre, Merleau-Ponty, Levinas, Henry, Marion. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN. |
Wider, K. (1997). The Bodily Nature of Consciousness: Sartre and Contemporary Philosophy of Mind. Ithaca, New York: Cornell University Press. |
Zadęcki, J. (2015). Ja we wczesnej schizofrenii. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. |
Zahavi, D. (1999). Self-awareness and Alterity: A Phenomenological Investigation. Evanston: Northwestern University Press. |
Zahavi, D. (2005). Subjectivity and Selfhood. Cambridge, US: MIT Press. https://doi.org/10.7551/mitpress/6541.001.0001 |