Permanentny uśmiech – analiza środków i narzędzi wzmocnienia afektywnego

Avant, wol. XIII, nr 2, https://doi.org/10.26913/avant.202211
publikowane na licencji CC BY-NC-ND 3.0

Piotr Litwin orcid-id
Instytut Filozofii
Uniwersytet Jagielloński
piotr.plitwin@gmail.com

Artur Gunia orcid-id
Zakład Kognitywistyki, Instytut Filozofii,
Uniwersytet Jagielloński
artur.gunia@uj.edu.pl

Przyjęto 19 sierpnia 2021; zaakceptowano 27 lipca 2022; opublikowano 28 września 2022.   Pełny tekst


Abstrakt: Celem artykułu jest analiza trwającej w środowisku filozoficznym debaty na temat możliwości wykorzystywania najnowszych osiągnięć naukowych z zakresu farmakologii, psychiatrii czy technologii informatycznej w zamiarze usprawniania sfery emocjonalnej człowieka. Perspektywa przedstawicieli ruchu transhumanistycznego uznaje, że wzmocnienia afektywne niosą ze sobą potencjał uwolnienia wszystkich świadomych istot od cierpienia oraz zapewnienia im szczęścia przez całe życie. W artykule analizowane są główne argumenty transhumanisty i filozofa Davida Pearce’a i jego programu Imperatywu Hedonistycznego. Następnie podejmuje się refleksję nad rolą i strukturą emocji w ludzkim życiu, a także nad warunkami, które musiałyby spełnić środki umożliwiające osiągnięcie „permanentnego uśmiechu”, to jest nad metodami wzmocnienia afektywnego, które ograniczałyby negatywne oddziaływanie emocji na jednostkę. Analiza teoretycznych założeń projektu transhumanistycznego zostaje rozszerzona o przegląd obecnie dostępnych środków farmakologicznych oraz informatycznych, które przyczyniałyby się do wzmocnienia afektywnego człowieka i innych istot świadomych. Prowadzona analiza skupiać będzie się na dwóch rzędach ludzkiej sfery afektywnej: (1) emocjach i (2) metaemocjach. Wykazuje się, że wszelkie interwencje transhumanistyczne powinny uwzględniać kwestię autentyczności sądów wydawanych na poziomie metaemocjonalnym.

Słowa kluczowe: wzmocnienie afektywne; wzmocnienie poznawcze; transhumanizm; substancje psychoaktywne; Imperatyw Hedonistyczny


Permanent smile – analysis of affective enhancement measures and tools

Abstract: The aim of the article is to analyze the ongoing philosophical debate about the possibility of using the latest scientific achievements in the field of pharmacology, psychiatry, or information technology to improve the emotional sphere of a human being. According to the transhumanist movement affective enhancement has the potential to liberate all conscious beings from suffering and to provide them with happiness for a lifetime. In the article, we analyze the main arguments of the transhumanist and philosopher David Pearce and his program about Hedonic Imperative. We propose to reflect on the role and structure of emotions in our lives, as well as on the features enabling the achievement of a “permanent smile”, that is, on the methods of affective enhancement that would limit the negative impact of emotions on an individual person. Besides we do a review of the presently available pharmacological and information technology solutions which could lay the foundations for the affective enhancement of man and other conscious beings. Main analysis, we will focus on two levels of our affective structure: (1) emotions and (2) meta-emotions in order to demonstrate that any transhumanist intervention should take into consideration the authenticity of our meta-emotional judgements.

Keywords: affective enhancement; cognitive enhancement; transhumanism; psychoactive substances; Hedonistic Imperative


Bibliografia

Asplund, E. i Gustavsson, E. (2017). The Experience Machine and Psychiatric Drugs. Philosophy Now, 122, 32-33.
Bailen, N. H., Wu, H. i Thompson, R. J. (2019). Meta-emotions in daily life: Associations with emotional awareness and depression. Emotion, 19(5), 776-787.
https://doi.org/10.1037/emo0000488
Baker, S. C., Wentz, R. K. i Woods, M. M. (2009). Using virtual worlds in education: Second Life® as an educational tool. Teaching of Psychology, 36(1), 59-64.
https://doi.org/10.1080/00986280802529079
Bauman, Z. (2011). 44 listy ze świata płynnej nowoczesności. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Bedi, G., Van Dam, N. i Redman, J. (2010). Ecstasy (MDMA) and high prevalence psychiatric symptomatology: Somatic anxiety symptoms are associated with polydrug, not ecstasy, use. Journal of Psychopharmacology, 24(2), 233-240.
https://doi.org/10.1177/0269881108097631
Beer, N. i Moneta, G. B. (2012). Coping and Perceived Stress as a Function of Positive Metacognitions and Positive Meta-Emotions. Individual Differences Research, 10(2).
Bocheński, J. M. (1993). Zarys historii filozofii. Kraków: Philed.
Bostrom, N. (2016). Superinteligencja. Scenariusze, strategie, zagrożenia. Gliwice: Helion.
Bottan, N. L. i Truglia, R. P. (2011). Deconstructing the hedonic treadmill: Is happiness autoregressive? The Journal of Socio-Economics, 40(3), 224-236.
https://doi.org/10.1016/j.socec.2011.01.007
Bramble, B. (2016). The experience machine. Philosophy Compass, 11(3), 136-145.
https://doi.org/10.1111/phc3.12303
Brown Jarreau, P., Dahmen, N. S. i Jones, E. (2019). Instagram and the science museum: A missed opportunity for public engagement. Journal of Science Communication, 18(2).
https://doi.org/10.22323/2.18020206
Bublitz, J.-C. (2013). My mind is mine!? Cognitive liberty as a legal concept. W: Hildt, E. i Franke, A. G. (eds.). Cognitive Enhancement. An Interdisciplinary Perspective. Dordrecht: Springer Netherlands. 233-264.
https://doi.org/10.1007/978-94-007-6253-4_19
Cohen, G. A. (2012). Finding oneself in the other. Princeton University Press.
https://doi.org/10.23943/princeton/9780691148809.001.0001
Copleston, F. (1998). Historia filozofii, t. Grecja i Rzym. Warszawa, PAX.
DeGrazia, D. (2000). Prozac, enhancement, and self‐creation. Hastings Center Report, 30(2), 34-40.
https://doi.org/10.2307/3528313
Diener, E., Lucas, R. E. i Scollon, C. N. (2009). Beyond the hedonic treadmill: Revising the adaptation theory of well-being. W: E. Diener (ed.) The science of well-being (s. 103-118). Springer.
https://doi.org/10.1007/978-90-481-2350-6_5
Dobrogowski, J., Zajączkowska, R., Dutka, J. i Wordliczek, J. (2011). Patofizjologia i klasyfikacja bólu. Polski Przegląd Neurologiczny, 7(1), 20-30.
Dong, C., Ly, C., Dunlap, L. E., Vargas, M. V., Sun, J., Hwang, I.-W., Azinfar, A., Oh, W. C., Wetsel, W. C., Olson, D. E. i Tian, L. (2021). Psychedelic-inspired drug discovery using an engineered biosensor. Cell, 184(10), 2779-2792.e18.
https://doi.org/10.1016/j.cell.2021.03.043
Duncan, G. (2000). Mind-body dualism and the biopsychosocial model of pain: What did Descartes really say? The Journal of medicine and philosophy, 25(4), 485-513.
https://doi.org/10.1076/0360-5310(200008)25:4;1-A;FT485
Eichbaum, Q. G. (2014). Thinking about Thinking and Emotion: The Metacognitive Approach to the Medical Humanities that Integrates the Humanities with the Basic and Clinical Sciences. The Permanente Journal, 18(4), 64-75.
https://doi.org/10.7812/TPP/14-027
Finder, A. (2006). For some, online persona undermines a resume. New York Times, 11.
Gashi, L., Sandberg, S. i Pedersen, W. (2021). Making “bad trips” good: How users of psychedelics narratively transform challenging trips into valuable experiences. International Journal of Drug Policy, 87, 102997.
https://doi.org/10.1016/j.drugpo.2020.102997
Gorini, A., Gaggioli, A. i Riva, G. (2008). A second life for eHealth: Prospects for the use of 3-D virtual worlds in clinical psychology. Journal of medical Internet research, 10(3), e21.
https://doi.org/10.2196/jmir.1029
Gunia, A. (2019). Wzmocnienie poznawcze w kontekście transhumanistycznym: teoria, praktyka oraz konsekwencje wpływu technologii kognitywnych na człowieka. Praca Doktorska, Kraków, Uniwersytet Jagielloński.
Halpern, J. H. i Pope Jr, H. G. (2003). Hallucinogen persisting perception disorder: What do we know after 50 years? Drug and alcohol dependence, 69(2), 109-119.
https://doi.org/10.1016/S0376-8716(02)00306-X
Haugtvedt, C. P., Machleit, K. A. i Yalch, R. (2005). Online consumer psychology: Understanding and influencing consumer behavior in the virtual world. Psychology Press.
https://doi.org/10.4324/9781410612694
Hong, S., Jahng, M. R., Lee, N. i Wise, K. R. (2020). Do you filter who you are?: Excessive self-presentation, social cues, and user evaluations of Instagram selfies. Computers in Human Behavior, 104, 106159.
https://doi.org/10.1016/j.chb.2019.106159
Hughes, J. (2004). Citizen cyborg: Why democratic societies must respond to the redesigned human of the future. Westview Press.
Janiger, O. i De Rios, M. D. (1989). LSD and creativity. Journal of psychoactive drugs, 21(1), 129-134.
https://doi.org/10.1080/02791072.1989.10472150
Jannani, A., Sael, N. i Benabbou, F. (2021). Predicting Quality of Life using Machine Learning: Case of World Happiness Index. 2021 4th International Symposium on Advanced Electrical and Communication Technologies (ISAECT), 1-6.
https://doi.org/10.1109/ISAECT53699.2021.9668429
Kaczmarek, E. (2015). Autentyczność emocji w bioetycznym sporze o ulepszanie człowieka. Czy “pigułka szczęścia” może dać prawdziwe szczęście? Etyka, 51, 9-23.
https://doi.org/10.14394/etyka.522
Kawall, J. (1999). The experience machine and mental state theories of well-being. Journal of Value Inquiry, 33(3).
https://doi.org/10.1023/A:1004557501837
Kuhn, T. S. (1970). The structure of scientific revolutions. Chicago University of Chicago Press.
Lakatos, I. (1995). Nauka i pseudonauka. I. Lakatos, Pisma z filozofii nauk empirycznych, tłum. W. Sady. PWN, Warszawa, 360-361.
Lewandowski, W. (2018). Postawa konserwatywna a udoskonalanie ludzi. Filozofia w Praktyce, 4.
Lorenc, M. (2019). Czy psychodeliki uratują świat? Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Lupton, D. (2016). The quantified self. John Wiley i Sons.
Lykken, D. i Tellegen, A. (1996). Happiness Is a Stochastic Phenomenon. Psychological Science, 7(3), 186-189.
https://doi.org/10.1111/j.1467-9280.1996.tb00355.x
MacDonald, Z., Tinsley, L., Collingwood, J., Jamieson, P. i Pudney, S. (2005). Measuring the harm from illegal drugs using the Drug Harm Index.
https://doi.org/10.1037/e634772007-001
Mancini, L. (1986). Brain stimulation to treat mental illness and enhance human learning, creativity, performance, altruism, and defenses against suffering. Medical hypotheses, 21(2), 209-219.
https://doi.org/10.1016/0306-9877(86)90012-5
Maslow, A. H. (1967). A theory of metamotivation: The biological rooting of the value-life. Journal of Humanistic Psychology, 7(2), 93-127.
https://doi.org/10.1177/002216786700700201
Melosik, Z. (2013). Rekonstrukcje szczęścia w społeczeństwie neoliberalnym: Prozak jako sposób na życie.
Miceli, M. i Castelfranchi, C. (2019). Meta-emotions and the complexity of human emotional experience. New Ideas in Psychology, 55, 42-49.
https://doi.org/10.1016/j.newideapsych.2019.05.001
Mikołejko, Z. (2012). Piknik na skraju Apokalipsy. Znak, (691), 34-39.
Mithoefer, M. C., Feduccia, A. A., Jerome, L., Mithoefer, A., Wagner, M., Walsh, Z., Hamilton, S., Klosinski, B., Emerson, A. i Doblin, R. (2019). MDMA-assisted psychotherapy for treatment of PTSD: study design and rationale for phase 3 trials based on pooled analysis of six phase 2 randomized controlled trials. Psychopharmacology, 236(9), 2735-2745.
https://doi.org/10.1007/s00213-019-05249-5
Mithoefer, M. C., Wagner, M. T., Mithoefer, A. T., Jerome, L. i Doblin, R. (2011). The safety and efficacy of±3, 4-methylenedioxymethamphetamine-assisted psychotherapy in subjects with chronic, treatment-resistant posttraumatic stress disorder: The first randomized controlled pilot study. Journal of psychopharmacology, 25(4), 439-452.
https://doi.org/10.1177/0269881110378371
Moncrieff, J., Cooper, R. E., Stockmann, T., Amendola, S., Hengartner, M. P. i Horowitz, M. A. (2022). The serotonin theory of depression: A systematic umbrella review of the evidence. Molecular Psychiatry, 1-14.
https://doi.org/10.1038/s41380-022-01661-0
Moore, C., Barbour, K. i Lee, K. (2017). Five dimensions of online persona.
https://doi.org/10.21153/ps2017vol3no1art658
More, M. (1993). Technological self-transformation. Extropy, 10(4), 15-24.
Nozick, R. (2013). The experience machine. Ethical Theory an Anthology.
Nussbaum, M. C. (2003). Upheavals of thought: The intelligence of emotions. Cambridge University Press.
Nutt, D. J., King, L. A. i Phillips, L. D. (2010). Drug harms in the UK: A multicriteria decision analysis. The Lancet, 376(9752), 1558-1565.
https://doi.org/10.1016/S0140-6736(10)61462-6
Passie, T. (2018). The early use of MDMA (‘Ecstasy’) in psychotherapy (1977-1985). Drug Science, Policy and Law, 4, 2050324518767442.
https://doi.org/10.1177/2050324518767442
Passie, T., Hartmann, U., Schneider, U., Emrich, H. M. i Krüger, T. H. (2005). Ecstasy (MDMA) mimics the post-orgasmic state: Impairment of sexual drive and function during acute MDMA-effects may be due to increased prolactin secretion. Medical Hypotheses, 64(5), 899-903.
https://doi.org/10.1016/j.mehy.2004.11.044
Pearce, D. (2007a). Hedonistic Imperative. http://happymutations.com/ebooks/david-pearce-the-hedonistic-imperative.pdf. (25.08.2021)
Pearce, D. (2007b). The abolitionist project. http://www.abolitionist.com/. (25.08.2021)
Pearce, D. (2008). Wirehead Hedonism versus paradise engineering. http://wireheading.com. (27.08.2021)
Pearce, D. (2009) The Reproductive Revolution Selection Pressure in a Post-Darwinian World. http://www.reproductive-revolution.com/index.html (15.08.2021)
Pearce, D. (2014a). The Future Science of Wellbeing. https://www.youtube.com/watch?v=GRmgAAPPgp8. (27.08.2021)
Pearce, D. (2014b). What is Transhumanism? – The 3 Supers. https://www.youtube.com/watch?v=zhKzzahPrss (15.08.2021)
Pearce, D. (2014c). The good drug guide. http://www.biopsychiatry.com/. (05.07.2021)
Pearce, D. (2019). Superhappiness. Ten Objections To Radical Mood-Enrichment https://www.superhappiness.com/index.html#experience (06.07.2021)
Pearce, D. (2020). The Good Drug Guide: New mood-brighteners and antidepressants. https://www.biopsychiatry.com/ (25.08.2021)
Podeschi, R. L. (1983). Maslow’s dance with philosophy. Journal of Thought, 94-100.
Salaita, M. (2015). How Transhumanism Works. http://science.howstuffworks.com/life/genetic/transhumanism.htm. (10.07.2021)
Sandberg, A. (2013). Morphological freedom-Why we not just want it, but need it. The transhumanist reader. W: M. More i N. Vita-More (red.). The Transhumanist Reader: Classical and Contemporary Essays on the Science, Technology, and Philosophy of the Human Future, Wiley-Blackwell. 56-64.
https://doi.org/10.1002/9781118555927.ch5
Sayers, S. (1999). The concept of authenticity. University of Kent, Canterbury.
Silverstein, M. (2000). In defense of happiness: A response to the experience machine. Social Theory and Practice, 26(2), 279-300.
https://doi.org/10.5840/soctheorpract200026225
Soetens, E., D’Hooge, R. i Hueting, J. (1993). Amphetamine enhances human-memory consolidation. Neuroscience letters, 161(1), 9-12.
https://doi.org/10.1016/0304-3940(93)90127-7
Sołodki, P. (2016). O doświadczeniu guilty pleasure. EKRANy, 1(29) http://ekrany.org.pl/kino_wspolczesne/o-doswiadczeniu-guilty-pleasure/ (15.06.2021)
Sosis, C. (2014). Hedonic possibilities and heritability statistics. Philosophical Psychology.
https://doi.org/10.1080/09515089.2013.764563
Tatarkiewicz, W. (1995). Historia filozofii. Tom 1. PWN, Warszawa.
Tyszkowska, M. i Podogrodzka, M. (2013). Stygmatyzacja na drodze zdrowienia w chorobach psychicznych-czynniki bezpośrednio związane z leczeniem psychiatrycznym. Psychiatry. Pol, 47(6), 1011-1022.
https://doi.org/10.12740/PP/19016
Wagner, M. T., Mithoefer, M. C., Mithoefer, A. T., MacAulay, R. K., Jerome, L., Yazar-Klosinski, B. i Doblin, R. (2017). Therapeutic effect of increased openness: Investigating mechanism of action in MDMA-assisted psychotherapy. Journal of Psychopharmacology, 31(8), 967-974.
https://doi.org/10.1177/0269881117711712
Weijers, D. (2014). Nozick’s experience machine is dead, long live the experience machine! Philosophical Psychology, 27(4), 513-535.
https://doi.org/10.1080/09515089.2012.757889
Whitty, M. T. i Carr, A. N. (2006). Cyberspace romance: The psychology of online relationships. Palgrave Macmillan.
https://doi.org/10.1007/978-0-230-20856-8
Więckiewicz, G., Piegza, M. i Pudlo, R. (2021). History of MDMA (ecstasy): From synthesizing until today. Psychiatry, 18(2), 42-44.

Możliwość komentowania została wyłączona.