Rozstrzyganie sporów w oparciu o zasady dobra i słuszności versus orzekanie w „trudnych przypadkach” w świetle współczesnych koncepcji metaetycznych
Abstract
In the present paper, I argue against the claim that ex aequo and bono adjudication cannot be epistemically objective. I start with a survey of legal rules allowing the parties to resort to ex aequo et bono adjudication. Next, I argue that decisions taken on the basis of ex aequo et bono are not subjective for three main reasons. First, they have an analogous nature to decision making in hard cases. Second, theories of practical reasoning and hybrid expressivism provide a precise theoretical account of the mechanisms at stake. Third, the context of adjudication provides substantial constraints on judicial tasks.
W niniejszym artykule argumentuję przeciwko tezie o niemożliwości epistemicznej obiektywizacji orzekania ex aequo et bono. Najpierw dokonuję przeglądu regulacji prawnych dotyczących orzekania na zasadzie dobra i słuszności. Następnie argumentuję, że decyzje podejmowane na wspomnianej podstawie orzekania nie są subiektywne z trzech głównych powodów. Po pierwsze, struktura argumentacji prowadzącej do tego rodzaju decyzji jest analogiczna do struktury argumentacji w tzw. “trudnych przypadkach” (ang. hard cases). Po drugie, teorie praktycznego rozumowania oraz hybrydowego ekspresywizmu dostarczają ramy teoretycznej dla tego rodzaju mechanizmów decyzyjnych. Po trzecie, kontekst argumentacyjny dostarcza istotnych ograniczeń dla dyskrecji sędziego.
Keywords
Full Text:
PDF (Polish)References
Bach, K., 2006. Top 10 Misconceptions about Implicature, in: Horn, L.R., Birner, B.J., Ward, G.L. (Eds.), Drawing the Boundaries of Meaning: Neo-Gricean Studies in Pragmatics and Semantics in Honor of Laurence R. Horn, Studies in Language Companion Series. J. Benjamins Pub. Co, Amsterdam ; Philadelphia.
Bach, K., 1999. The Myth of Conventional Implicature. Linguist. Philos. 22, 327–366.
Barker, S., 2000. Is value content a component of conventional implicature? Analysis 60, 268–279. https://doi.org/10.1093/analys/60.3.268
Blackburn, S., 2011. Antirealist Expressivism and Quasi-Realism, in: Copp, D. (Ed.), The Oxford Handbook of Ethical Theory, Oxford Handbooks in Philosophy. Oxford Univ. Press, Oxford.
Blackburn, S., 1993. Essays in quasi-realism. Oxford University Press, New York.
Brożek, B., 2008. Revisability versus defeasibility. North. Irel. Leg. Quaterly 59, 139–147.
Copp, D., 2006. Realist Expressivism and Conventional Implicature, in: Shafer-Landau, R. (Ed.), Oxford Studies in Metaethics. Clarendon Press ; Oxford University Press, Oxford; New York.
Dreier, J., 2004. Meta-Ethics and The Problem of Creeping Minimalism: Creeping Minimalism. Philos. Perspect. 18, 23–44. https://doi.org/10.1111/j.1520-8583.2004.00019.x
Dyrda, A., 2013. Konwencja u podstaw prawa: kontrowersje pozytywizmu prawniczego. Lex a Wolters Kluwer business, Warszawa.
Finlay, S., 2005. Value and Implicature. Ann Arbor MI Mich. Publ. Univ. Mich. Libr. July 2005 5, 1–20.
Fletcher, G., 2015. Moral Utterances, Attitude Expression and Implicature, in: Fletcher, G., Ridge, M. (Eds.), Having It Both Ways: Hybrid Theories and Modern Metaethics, Oxford Moral Theory. Oxford University Press, Oxford ; New York.
Fletcher, G., 2014. Pure versus Hybrid Expressivism and the Enigma of Conventional Implicature, in: Fletcher, G., Ridge, M. (Eds.), Having It Both Ways: Hybrid Theories and Modern Metaethics. Oxford University Press.
Gizbert-Studnicki, T., 2012. Consensus and objectivity of legal argumentation. Argum. 2012 Int. Conf. Altern. Methods Argum. Law Conf. Proc.
Green, L., 2009. Legal Positivism, in: Zalta, E.N. (Ed.), The Stanford Encyclopedia of Philosophy.
Grice, P., 1975. Logic and Conversation, in: Cole, P., Morgan, J.. (Eds.), Syntax and Semantics. Academic Press, New York.
Hare, R.M., 2003. The language of morals, Clarendon paperbacks. Clarendon Press, Oxford.
Hart, H.L.A., 2012. The concept of law, Third edition. ed, Clarendon law series. Oxford University Press, Oxford, United Kingdom.
Hurka, T., 2015. Moore’s moral philosophy. Standford Encycl. Philos.
Jackson, F., Oppy, G., Smith, M., 1994. Minimalism and Truth Aptness. Mind 103.
Jackson, F., Petit, P., 1998. A Problem for Expressivism. Analysis 58, 239–251.
Kirchin, S. (Ed.), 2013. Thick concepts, First edition. ed, Mind Association occasional series. Oxford University Press, Oxford.
Levinson, S.C., 2010. Pragmatyka [Polish translation of Pragmatics 1983]. Polish Scientific Publishers PWN.
Marmor, A., 2016. Defeasibility and Pragmatic Indeterminacy in Law, in: Capone, A., Poggi, F. (Eds.), Pragmatics and Law: Philosophical Perspectives.
Marmor, A., 2014. The language of law, First edition. ed. Oxford University Press, Oxford, United Kingdom.
Moore, G.E., 2004. Principia ethica, Dover philosophical classics. Dover Publications, Mineola, N.Y.
Pichlak, M., 2017. Pozytywizm praktyczny, pozytywizm teoretyczny, pozytywizm żywy. Państwo Prawo.
Rodriguez-Blanco, V., 2014. Law and authority under the guise of the good, Law and practical reason. Hart Publishing, Oxford ; Portland, Oregon.
Smith, M., 1994. Minimalism, Truth-Aptitude and Belief. Analysis 54, 21. https://doi.org/10.2307/3328099
Stoljar, D., 1993. Emotivism and truth conditions. Philos. Stud. 70, 81–101. https://doi.org/10.1007/BF00989663
Trakman, L., 2008. Ex Aequo et Bono: Demystifying an Ancient Concept. Chciago J. Int. Law 8, 621.
van Roojen, M., 2016. Moral cognitivism vs non-cognitivism. Standford Encycl. Philos.
Wronkowska, S., Zieliński, M., 1985. O korespondencji dyrektyw redagowania i interpretowania tekstu prawnego. Stud. Prawnicze 301–327.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2018 Izabela Skoczeń