Projekt kuratorsko-artystyczny FEMININE / kobieca kunstkamera

Katarzyna Lewandowska

Abstract


The article presents the works of Polish female artists belonging to the curato- rial-artistic project FEMININE. It can be also called a kind of ongoing interven- tion. The first exhibition took place in 2011 in the gallery Wozownia in Toruńand has continued since then. The cycle functions uninterrupted, deeply em- bedded in the concrete ideas closely related to the feminist art and the female experience entangled in the body, biology and emotions, already reworked in the artistic, cultural and social context. All artists invited to take part in FEM- ININE project have been carefully chosen for several important reasons. First of all, the decision has been made due to the subjective, individual choice and the aesthetic, ethical preferences of the curator. Secondly, it is also important that these talented artists – for various reasons – do not belong to the main- stream of the contemporary art.

The presentation of the exhibitions which follows has taken the form of short, personal impressions, created spontaneously after the first contact with the works. Hence, it is more of a notebook with important notations which can be treated as a first step towards deeper scientific analysis, yet to be done.


Keywords


Polish female artists, intervention, feminism, corporality, emotion

Full Text:

PDF

References


Bachofen, J.J. 1993. Das Mutterrecht: eine Untersuchung uber die Gynaikokratie der AltenWelt nach ihrer religiosen und rechtlichen Natur. Frankfurt am Main.

Beauvoir de, S. 2003. Druga płeć. Przeł. M. Leśniewska i G. Mycielska. Warszawa: Czarna Owca.

Blackledge, C. 2005. Wagina. Kobieca seksualność w historii kultury. Przeł. Katarzyna Bartuzi. Warszawa: Prószyński i S-ka SA.

Cixous, H. 1993. Śmiech Meduzy. Przeł. A. Nasiłowska. Teksty Drugie nr 4/5/6.

Daly, M. 1973. Beyond God the Father. Toward a Philosophy of Women’s Liberation. Boston: Beacon Press.

Davidson S. 1969.

An 'Oppressed Majority' Demands its Rights. The Cause of Women's Equality Draws a Growing Number of Active-and Angry-female Militants. URL = , dostęp: 2.05.15.

Davis, E.G. 1971. The First Sex. New York: Penguin Books.

Firestone, S. 1971. The Dialectic of Sex. The Case for Feminist Revolution. London: Morrow Quill Paperbacks.

Furmanik, M. 2007. Kultury Azji oczami artystek. URL =

, dostęp: 17.06.2015.

Fuss, D. 1989. Essentially Speaking: Feminism. Nature and Diffrence. New York-London.

Geshe Rabten. 1983. Sutra Doskonałej Mądrości. London: Echoes of Voidness.

Goethe, J.W. 2012. Faust. Przeł. Władysław Kościelski. Kraków: Greg.

Jakubowska, A. 2002. Na marginesach lustra. Ciało kobiece w pracach polskich artystek. Kraków: Universitas.

Jung, C. G. 1992. O naturze kobiety. Przeł. Magnus Starski. Poznań: Brama-Książnica Włóczęgów i Uczonych.

Jung, C. G. 1968. Collected Works. vol. 9. Princeton: Princeton University Press. Kowalczyk, I. 2002. Ciało i władza. Polska sztuka krytyczna lat 90. Warszawa: Wydawnictwo Sic!

Lewandowska, K. 2014. Suki. Autoportret z kochanką. Manifest o wolności Liliany Pi- skorskiej. URL = , dostęp: 17.06.2015.

Menninghaus, W. 2009. Wstręt. Teoria i historia. Przeł. Grzegorz Sowiński. Kraków: Universitas: 415-440.

Millet, K. 1982. Teoria polityki płciowej. Przeł. T. Hołówka, red. Nikt nie rodzi się kobietą: 58-111. Warszawa: Czytelnik.

Samuel, A., Shorter, B. i Plaut, F. 1994. Krytyczny słownik analizy jungowskiej. Wrocław: Oficyna Wydawnicza UNUS.

Pindera, A. i Zielińska, J. Nie patrz prosto w słońce 27.06-13.09.2009. Prace z kolekcji Daros Latinamerica. Katalog wystawy. Toruń: CSW.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Katarzyna Lewandowska