Społeczne (i nie tylko) uwarunkowania praktyk kartograficznych

Avant, wol. X, nr 3/2019, doi: 10.26913/avant.2019.03.04
publikowane na licencji CC BY-NC-ND 3.0

Sebastian Medoń
AGH w Krakowie
sebastian.medon @ gmail.com

Opublikowano Online First 13 sierpnia 2019   Pełny tekst

Abstrakt: Artykuł recenzyjny dotyczy książki Mapping Israel, Mapping Palestine. How Occupied Landscapes Shape Scientific Knowledge autorstwa holenderskiej badaczki Jess Bier, która swoją działalność sytuuje w ramach społecznych studiów nad nauką i techniką (STS – science and technology studies). Praca ta stanowi rozbudowaną analizę praktyk kartograficznych, dokonywanych w cieniu konfliktów izraelsko-palestyńskich. Autorka łączy podejście STS (w tym szczególnie teorii aktora-sieci) z ujęciami krytycznymi (geografią krytyczną i studiami postkolonialnymi).

Słowa kluczowe: teoria aktora-sieci; socjologia wiedzy; socjologia nauki; studia nad nauką i techniką; geografia krytyczna; studia postkolonialne; mapy; konflikt izraelsko-palestyński


Social (and not only) Conditionings of Cartographic Practices

Abstract: The review concerns the book Mapping Israel, Mapping Palestine. How Occupied Landscapes Shape Scientific Knowledge written by the Dutch researcher Jess Bier. The author locates her activity as a part of science and technology studies (STS). This work is an extensive analysis of cartographic practices made during Israeli-Palestinian conflicts. Bier combines the STS approach (in particular the actor-network theory) with critical approaches (i.e. critical geography and postcolonial studies).

Keywords: actor-network theory; sociology of knowledge; sociology of science;  science and technology studies; critical geography; postcolonial studies; maps;  Israeli-Palestinian conflict


Bibliografia

Abriszewski, K. (2007). Teoria aktora-sieci Bruno Latoura. Teksty Drugie: teoria literatury, krytyka, interpretacja, 1/2, 113–126.

Afeltowicz, Ł. (2012). Modele, artefakty, kolektywy. Praktyka badawcza w perspektywie współczesnych studiów nad nauką. Toruń: Wydawnictwo UMK.

Bińczyk, E. (2010). Inwazja ANT na „rynek” polski. Teksty Drugie, 3, 329–337.

Bińczyk, E. (2013). (Post)konstruktywizm na temat technonauki. Avant, 4/1, 54–75.

Bińczyk, E., Derra, A. (2014). Studia nad nauką i technologią: tradycje, usytuowanie oraz ilustracje. W: Bińczyk, E., Derra, A. (red.). Studia nad nauką i technologią. Wybór tekstów (s. 7–19). Toruń: Wydawnictwo UMK.

Callon, M. (2014). Wprowadzenie do socjologii translacji. Udomowienie przegrzebków i rybacy z zatoki Saint-Brieuc. W: Bińczyk, E., Derra, A. (red.). Studia nad nauką i technologią. Wybór tekstów (s. 289–330). Toruń: Wydawnictwo UMK.

Domańska, E. (2008). Badania postkolonialne. W: Gandhi, L. Teoria postkolonialna. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, 157-165.

Ferenc. T. (2015). Palestyna, kraj który leży w Izraelu. Władza Sądzenia, 5, 127–140.

Jarząbek, J. (2007). Żydowskie osadnictwo na Zachodnim Brzegu Jordanu. Wschodnioznawstwo, 1, 427–445.

Kohavi, I., Nowiak, W. (2017). The impact of West Bank settlements on Israeli national security. Przegląd Strategiczny, 10, 157–171. doi: 10.14746/ps.2017.1.8

Latour, B. (2010). Splatając na nowo to, co społeczne. Wprowadzenie do teorii aktora-sieci. Kraków: Universitas.

Lisocka-Jaegermann, B. (2016). Geografia wobec krytycznej teorii społecznej: doświadczenia i perspektywy. Czy w Polsce potrzebujemy geografii krytycznej?. Podstawowe idee i koncepcje w geografii, 9, 141–158. doi: 10.18778/8088‐505‐9.09

November, V., Camacho-Hübner, E., Latour, B. (2010). Wkraczając na terytorium ryzyka. Przestrzeń w erze nawigacji cyfrowej. Kultura Popularna, 3-4 (29–30), 102–125.

Painter, J. (2000). Critical human geography. W: Johnston R.J. et al. (red.), Dictionary of human geography (s. 126–128). Oxford: Blackwell.

Said, E. (1983). Travelling Theory. W: Said, E., The World, the Text, and the Critic (s. 226–247). Cambridge Massachusetts: Harvard University Press.

Zajas, K. (2014). Polska postkolonialna przygoda. Teksty Drugie, 1, 215–227.

Strony internetowe

TUM. STS Program, https://www.tum.de/en/studies/degree-programs/detail/science-and-technology-studies-sts-master-of-arts-ma/ (21.03.2018).

Stanford University. The Program in Science, Technology, and Society, https://sts.stanford.edu/ (21.03.2018).


Czasopismo „Avant” – zadanie finansowane w ramach umowy 711/P-DUN/2019 ze środków Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego przeznaczonych na działalność upowszechniającą naukę.

Możliwość komentowania została wyłączona.