Etno-grafika? Rysunek jako narzędzie wywoływania i analizy danych etnograficznych

Avant, wol. X, nr 3/2019, doi: 10.26913/avant.2019.03.12
publikowane na licencji CC BY-NC-ND 3.0

Piotr Zwarycz orcid-id
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
piotradamzwarycz @ gmail.com

Łukasz Afeltowicz orcid-id
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
afeltovicz @ gmail.com

Opublikowano Online First 18 września 2019   Pełny tekst

Abstrakt: Rysunek jako metoda wywoływania i analizy danych pełni marginalną rolę w badaniach etnograficznych. Nie jest on praktycznie wykorzystywany w jakościowych badaniach społecznych. Tekst prezentuje możliwości badawcze, które stwarza rysowanie, a których nie oferują takie narzędzia badań wizualnych jak filmowanie czy fotografowanie. Rysunek ma potencjał medium wielomodalnego. W zdecydowanie większym stopniu niż fotografia pozwala on na integrowanie danych obserwacyjnych. Korzyści płynące z rysowania prezentujemy na przykładzie badania poświęconego sposobom definiowania sytuacji społecznej, jaką jest rozprawa sądowa, poprzez sposób ubierania się współuczestników. Tekst zamyka omówienie ograniczeń rysunku jako metody wywoływania danych oraz wskazanie nisz, w których uzasadnione jest jego wykorzystanie.

Słowa kluczowe: antropologia graficzna; badania terenowe; etnografia; metody jakościowe; rysunek; szkice sądowe; wizualizacje


Ethno-graphics? Drawing as a Tool for Gathering and Analyzing Ethnographic Data

Abstract: Drawing as a method of gathering and analyzing data is neglected in contemporary ethnographic research. It is also underutilized in qualitative social research in general. The paper discusses the research possibilities offered by drawing, as opposed to those offered by photography and film. Drawing is a highly multimodal medium. It allows for the integration of data that cannot be captured using other visual methods. We present the advantages of drawing as a research method. We illustrate the advantages of drawing using an example of a study carried out in courts. The text concludes with remarks on limitations of drawing as a method of gathering. We also indicate areas of research in which drawing should be treated as a viable research tool.

Keywords: graphical anthropology; field tests; ethnography; quality methods; drawing; court sketches; visualizations


Bibliografia

Accurso, A., Church, M., Cohen, S. (1976). Contemporary courtroom artists. Syracuse: The Gallery.
Alač, M. (2011). Handling digital brains: A laboratory study of multimodal semiotic interaction in the age of computers. Cambridge, MA: MIT Press.
https://doi.org/10.17011/ht/urn.201211203046
Angrosino, M. (2010), Badania etnograficzne i obserwacyjne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Banks, M. (2009). Materiały wizualne w badaniach jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Bernard, H.R., Gravlee, C.C. (red.). (2014). Handbook of methods in cultural anthropology. Lanham: Rowman & Littlefield.
Bogacz, S., Trafton, J. G. (2005). Understanding dynamic and static displays: using images to reason dynamically. Cognitive Systems Research, 6(4), 312-319.
https://doi.org/10.1016/j.cogsys.2004.11.007
Boschmann, E., Cubbon, E. (2014). Sketch Maps and Qualitative GIS: Using Cartographies of Individual Spatial Narratives in Geographic Research, The Professional Geographer, 66(2), 236-248.
https://doi.org/10.1080/00330124.2013.781490
Bourdieu, P. (1986). The forms of capital. W J. Richardson, (red.), Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education (s. 241-258). Westport, CT: Greenwood.
Coopmans, C., Vertesi, J., Lynch, M. E., Woolgar, S. (red.). (2014). Representation in scientific practice revisited. Cambridge, MA: MIT Press.
https://doi.org/10.7551/mitpress/9780262525381.001.0001
DeLoache, J.S., Pierroutsakos, S.L., Uttal, D.H. (2003). The origins of pictorial competence. Current Directions in Psychological Science, 12(4), 114-118.
https://doi.org/10.1111/1467-8721.01244
Denzin, N.K., Lincoln, Y.S. (red.). (2014). Metody badań jakościowych. T. 1, K. Podemski (red. nauk. wyd. pol.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Denzin, N. K & Lincoln Y. S. (red.). (2014a). Metody badań jakościowych. T. 2, K. Podemski (red. nauk. wyd. pol.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Elkins, J. (red.). (2009). Visual literacy. Routledge.
Flick, U. (2010). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Forsythe, D. E. (1999). “It’s just a matter of common sense”: ethnography as invisible work. Computer Supported Cooperative Work (CSCW), 8(1-2), 127-145.
https://doi.org/10.1023/A:1008692231284
Gooding, D. C. (2005). Seeing the forest for the trees: Visualization, cognition, and scientific inference. W: M. E. Gorman, R. D. Tweney, D. C. Gooding, A. P. Kincannon (red.). Scientific and Technological Thinking (s. 173-217). Lawrence Erlbaum Associates,.
Geismar, H. (2014). Drawing it out. Visual Anthropology Review, 30 (2), 97-113.
https://doi.org/10.1111/var.12041
Hammersley M. & Atkinson P. (2000). Metody badań terenowych. Poznań: Zysk i S-ka.
Health, S. i Chapman, L., (2018). Observational sketching as method. Londyn i Nowy York: Routledge.
https://doi.org/10.1080/13645579.2018.1484990
Henderson, K. (1998). On line and on paper: Visual representations, visual culture, and computer graphics in design engineering. Cambridge, MA: MIT Press.
Hurdley, R., Biddulph, M., Backhaus, V. (2017). Drawing as Radical Multimodality: Salvaging Patrick Geddes’s Material Methodology. American Anthropologist, 119 (4), 748-758.
https://doi.org/10.1111/aman.12963
Ingold, T. (2007). Lines. A brief history. Londyn i Nowy York: Routledge.
https://doi.org/10.4324/9781315625324
Ingold, T. (2011). Redrawing anthropology. Materials, movements, lines. Surrey: Ashgate.
Ingold, T. (2013). Making. Anthropology, archeology, art and architecture. Londyn i Nowy York: Routledge.
https://doi.org/10.4324/9780203559055
Jemielniak, D. (2012). Badania jakościowe. Podejścia i teorie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Jost, K. (2011). Should TV be allowed in federal courts? CQ Researcher, 21, 35-36.
Kirsh, D. (2014). Myślenie za pomocą reprezentacji zewnętrznych. Przeł. Ł. Afeltowicz. Avant, 5(1), 94-125.
https://doi.org/10.26913/50102014.0106.0006
Kuschnir, K. (2011). Drawing the city: a proposal for an ethnographic study in Rio de Janeiro. Vibrant, 8, 609-642.
https://doi.org/10.1590/S1809-43412011000200029
Kuschnir, K. (2016). Ethnographic Drawing: Eleven benefits of using a sketchbook for fieldwork. Visual Ethnography Journal, 5 (1), 103-134.
http://dx.doi.org/10.12835/ve2016.1-0060
Latour, B. (2012). Wizualizacja i poznanie: Zrysowywanie rzeczy razem. Przeł. A. Derra, M. Frąckowski. Avant, 3(3), 207-257.
Lynch, K. (1960). The image of the city. Vol. 11. Cambridge, MA: MIT Press.
Lynch, M. i Woolgar, S. (1990). Representation in Scientific Practice. Cambridge, MA: MIT Press.
Pinney, C. (2011). Photography and Anthropology. Oxford: Oxford University Press.
Ray, L. i Morag F. (2014). Extracts from a Graphic Anthropology of Namdaemun Market. Edynburg: Speculative Ground.
Silverman, D. (2007). Interpretacja danych jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Silverman, D. (2008). Prowadzenie badań jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Simmel, G. (2007), Filozofia kultury. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Soukup, M. (2014). Photography and drawing in anthropology. Slovak Ethnography, 62(4), 534-546.
Taussig, M. (2011). I swear I saw this. Drawing in fieldworks notebooks, namely my own. Chicago: The University of Chicago Press.uscourts.gov (2019). Cameras in Courts, 31.01.2019.
https://doi.org/10.7208/chicago/9780226789842.001.0001
Yaneva, A. (2005). Scaling up and down: Extraction trials in architectural design. Social Studies of Science, 35(6), 867-894.
https://doi.org/10.1177/0306312705053053
Źródło internetowe
Graphic Anthropology of Namdaemun Market. Manchester eScholar Services. https://www.escholar.manchester.ac.uk/api/datastream?publicationPid=uk-ac-man-scw:228079&datastreamId=FULL-TEXT.PDF, dostęp: 04.03.2019

Czasopismo „Avant” – zadanie finansowane w ramach umowy 711/P-DUN/2019 ze środków Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego przeznaczonych na działalność upowszechniającą naukę.

Możliwość komentowania została wyłączona.