Linda Hutcheon’s Theory of Parody and Its Application to Postmodern Music

Violetta Kostka

Abstract


Parody—a particular case of intertextuality—is an important term for scientists interested in modern and postmodern art. Linda Hutcheon stated that 20th century parody, to be found in every kind of art, is a repetition with critical difference. It is composed of two structural levels, of which the first one is an authority, the second—a transgression of the authority. Its entire act of enunciation includes also a pragmatic frame, i.e. the intent of parody, which spreads from comedy through neutrality to seriousness. From the author’s point of view, the compositions of Paweł Szymański (born in 1954) are interesting examples ofmusical parodies from the last decades. Among them are the second study from Two Stud- ies for piano (1986) and Through the Looking Glass...I for chamber orchestra (1987). Both these pieces are two-level and algorithmic music. The parodied texts consist of basic deter- minants of the baroque style, such as regular semiquaver rhythm and tonal configurations, expressed either by melody or by harmony. The parodying texts, which we hear, are certain mixtures of baroque and contemporary elements. Besides motoric rhythm and tonal melody or harmony, there are post-tonal fragments, a new timbre, spaciousness, fragmentation, new kinds of articulation and schematic dynamics. Taking the issue of ethos into consideration,Szymański’s parodies are serious, since baroque texts are treated as authorities.


Keywords


intertextuality; parody; Linda Hutcheon; musical parody; Paweł Szymański; two-level music

Full Text:

PDF

References


References:

Calinescu M. 1987. Parody and intertextuality. Semiotica, 65(1–2): 183–190.

Carroll, L. 2005. Alice Through the Looking-Glass. Somerville: Candlewick Press.

Chłopecki, A. 1997. [Commentary to CD] Paweł Szymański. Partita III, Lux aeterna, Partita IV, Dwie etiudy, Miserere: 4–11. Warszawa: Accord Music Edition.

Dentith, S. 2000. Parody. The New Critical Idiom. New York: Routledge.

Głowiński, M. 2000a. Parodia konstruktywna. O „Pornografii” Gombrowicza. In: R. Nycz, ed. Prace wybrane Michała Głowińskiego, vol. V, Intertekstualność, groteska, parabola. Szkice ogólne i interpretacje: 225–243. Kraków: Universitas.

Głowiński, M. 2000b. O intertekstualności. In: R. Nycz, ed. Prace wybrane Michała Głowińskiego, vol. V, Intertekstualność, groteska, parabola. Szkice ogólne i interpretacje: 5–33. Kraków: Universitas.

Hutcheon, L. 1985. A Theory of Parody. The Teachings of Twentieth-century Art Forms. New York: Methuen.

Łabuś, K. 2009. Krupowicz i Szymański: dwa oblicza surkonwencjonalizmu w polskiej muzyce współczesnej (2). Muzyka21, 107(6): 30–31.

Nycz, R. 2000. Parodia i pastisz. Z dziejów pojęć artystycznych w świadomości literackiej XX wieku. In: R. Nycz. Tekstowy świat. Poststrukturalizm a wiedza o literaturze: 199–246. Kra⁠ków: Universitas.

Nycz, R. 2005. Poetyka intertekstualna: tradycje i perspektywy. M. Tomaszewski, E. Siemdaj, ed. Krzysztof Penderecki – muzyka ery intertekstualnej. Studia i interpretacje: 7–32. Kraków: Wydawnictwo Akademii Muzycznej.

Phiddian, R. 1997. Are Parody and Deconstruction Secretly the Same Thing? New Literary History, 28(4): 673–696.

Piotrowska, M. 1982. Neoklasycyzm w muzyce XX wieku. Warszawa: Akademia Teologii Katolickiej.

Rose, M. 1993. Parody. Ancient, Modern, and Postmodern. Cambridge: Cambridge University Press.

Sherr R., Tilmouth M. 2001. Parody. In: S. Sadie, ed. The New Grove Dictionary of Music and Musicians, vol. 19: 145–148. London: Macmillan Publishers.

Szymański, P. 1986. Autorefleksja. In: L. Polony, ed. Przemiany techniki dźwiękowej, stylu i estetyki w polskiej muzyce lat 70.: 291–299. Kraków: Wydawnictwo Akademii Muzycznej.

Szymański, P. 2006. Między eklektyzmem a metasztuką – o dylematach współczesnego artysty rozmowa z Pawłem Szymańskim. E. Szczecińska, interviewer. Source: http://www.nowamuzyka.republika.pl/wywiady/teksty/szymanski.htm, 01.03.2016.

Other Sources:

Paweł Szymański, the second study from Two Studies for Piano:

[Score] Szymański, P. 1987. Dwie etiudy na fortepian. Warszawa: Brevis.

[CD] Szymański, P. 1997. Paweł Szymański. Partita III, Lux aeterna, Partita IV, Dwie etiudy, Mi⁠se⁠rere. Warszawa: Accord Music Edition.

[CD] Szymański, P. 2006a. Paweł Szymański. Works for Piano. Maciej Grzybowski. Piano. EMI Music Poland.

Paweł Szymański, Through the Looking Glass...I for Chamber Orchestra:

[Score] Szymański, P. 2006b. Through the Looking Glass...I for Chamber Orchestra. London:

Chester Music.

[DVD] Festiwal Muzyki Pawła Szymańskiego [=FMPSz]. 2007. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Audiowizualne [DVD3].


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Violetta Kostka