The burden of choice, the complexity of the world and its reduction: the game of Go/Weiqi as a practice of “empirical metaphysics”

Andrzej Wojciech Nowak

Abstract


The main aim of the text is to show how a game of Go (Weiqi, baduk, Igo) can serve as a model representation of the ontological-metaphysical aspect of the actor-network theory (ANT). An additional objective is to demonstrate in return that this ontological-metaphysical aspect of ANT represented on Go/Weiqi game model is able to highlight the key aspect of this theory – onto-methodological praxis.

Keywords


games; Go/Weiqi; empirical metaphysics; ontological imagination; the actornetwork theory (ANT); studies on science and technology (STS)

Full Text:

PDF (Polish)

References


Abriszewski, K. (2008). Poznanie, zbiorowość, polityka: Analiza teorii aktora-sieci Bruno Latoura. Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych" Universitas".

Abriszewski, K. (2016). My jako podmioty społecznie konstruowanej wiedzy. Reinterpretacje i uzupełnienia fenomenologii społecznej Petera Bergera i Thomasa Luckmanna. Filozofia i Nauka. (4), 191–215.

Arbiszewski, K. (2010). Wszystko otwarte na nowo, Teoria Aktora–Sieci i filozofia kultury. Toru, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Bińczyk, E., Derra, A., Grygieńć, J. (2015). Horyzont Konstruktywizmu. Inspiracje, perspektywy, przyszłość. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.

Boorman, S. A. (1969). The protracted game: A wei-chʻi interpretation of Maoist revolutionary strategy. Oxford University Press.

Callon, M. (2009). Acting in an uncertain world. MIT press.

Callon, M., Latour, B. (1981). Unscrewing the big Leviathan: How actors macro-structure reality and how sociologists help them to do so. Advances in social theory and methodology: Toward an integration of micro-and macro-sociologies, 1.

Cynarski, W. J. (2000). Ontologia i aksjologia. IDO Ruch dla Kultury, 1, 54.

Deleuze, G., Guattari, F. (1988). Traktat o nomadologii: Maszyna wojenna, przeł. Colloquia Communia, 36 (1-3)(1-3), 239–252.

Deleuze, G. (1993). Nietzsche i filozofia, tłum. B. Banasiak, Warszawa (wiele wydań).

Deleuze, G., Guattari, F. (2015). Tysiąc plateau, przeł. Warszawa: J. Bednarek, B ę c Zmiana.

Dreyfus, S. E., Dreyfus, H. L. (1980). A five-stage model of the mental activities involved in directed skill acquisition.

Feenberg, A. (1995). Alternative Modernity: The Technical Turn in Philosophy and Social Theory. Univ of California Press.

Flyvbjerg, B. (2001). Making social science matter: Why social inquiry fails and how it can succeed again. Cambridge University press.

Hämäläinen, N., Lehtonen, T.-K. (2016). Latour's empirical metaphysics. Distinktion: Journal of Social Theory, 17(1), 20–37.

Harman, G. (2016). Książę Sieci-Bruno Latour i Metafizyka

Heidegger, M. (2001). Wyzwolenie, tłum. J. Mizera. Kraków: Wydawnictwo Baran i Suszczyński.

Heur van, B., Leydesdorff, L., Wyatt, S. (2013). Turning to ontology in STS? Turning to STS through ‘ontology’. Social Studies of Science, 43(3), 341–362.

James, W. (1958). Doświadczenia religijne. Książka i Wiedza.

Kawabata, Y. (2004). Meijin - mistrz go. Warszawa – Bielsko-Biała: Wydawnictwo ELAY.

Kazibut, R. (2013). „Wojny o naukę"–geneza, strony konfliktu i problemy do rozwiązania.

Knorr-Cetina, K. (1985). Germ warfare. Social Studies of Science, 15(3), 577–586.

Kostyszak, M. (2010). Krytyka ontoteologii w pismach Nietzschego, Heideggera i Derridy. Oficyna Wydawnicza Arboretum, Wrocław.

Krarup, T. M., Blok, A. (2011). Unfolding the social: quasi-actants, virtual theory, and the new empiricism of Bruno Latour. The Sociological Review, 59(1), 42–63.

Kraszek, J. (2008). Swiat Go. Wydawnictwo Olesiejuk.

Kuszyk-Bytniewska, M. (2015). Działanie wobec rzeczywistości: projekt onto-epistemologii społecznej. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Lai, D. (2004). Learning from the stones: A Go approach to Mastering China's strategic concept, Shi. Pobrane z strony internetowej od Strategic Studies Institute,: http://ssi.armywarcollege.edu/pdffiles/PUB378.pdf

Latour, B. (1988). The Pasteurization of France. Cambridge Mass: Harvard University Press.

Latour, B. (2004). Whose cosmos, which cosmopolitics? Comments on the peace terms of Ulrich Beck. Common Knowledge, 10(3), 450–462.

Latour, B. (2005). On the Difficulty of Being Glocal. Art-e-fact: Strategies of Resistance, 4.

Latour, B. (2007). A Textbook Case Revisited. Knowledge as mode of existence. W: E. J. Hackett & O. Amsterdamska (red.), The Handbook of Science and Technology Studies, third edition. Cambridge, MA, USA: MIT press.

Latour, B. (2008). What is the style of matters of concern?: two lectures in empirical Philosophy. Koninklijke Van Gorcum Assen.

Latour, B. (2009). Dajcie mi laboratorium a poruszę świat. Teksty drugie. (1-2), 163–192.

Latour, B. (2012). Wizualizacja i poznanie: Zrysowywanie rzeczy razem. Przeł. A. Derra, M. Frąckowski. Avant, 3, 207–257.

Latour, B. (2013). An inquiry into modes of existence. Harvard University Press.

Latour, B., Woolgar, S. (1986). Laboratory Life: The Construction of Scientific Knowledge. Princeton: Princeton University Press.

Law, J. (2004). After Method: Mess in Social Science Research. London–New York: Routledge–Taylor & Francis Group.

Law, J. (2015). What's wrong with a one-world world? Distinktion: Scandinavian Journal of Social Theory, 16(1), 126–139.

Law, J., Lien, M. E. (2013). Slippery: Field notes in empirical ontology. Social Studies of Science, 43(3), 363–378. DOI: https://doi.org/10.1177/0306312712456947.

Lubos, J. J. (2008). Bajka o początkach Go. Pobrane z: http://poznan.go.art.pl/artykuly/bajka-o-poczatkach-go.

Lynch, M. (2013). Ontography: Investigating the production of things, deflating ontology. Social Studies of Science, 43(3), 444–462.

Maddalena, S. K. M. (2014). Mediating Atomistic Ontologies: LEGO, Synthetic Biology, and a Digital Episteme. Graduate Faculty of North Carolina State University.

Mao, T.-T. (Z.). (2012 (1938)). O przewlekłej wojnie. Maoistowski Projekt Dokumentacyjny. Pobrane z: https://maopd.files.wordpress.com/2012/02/o-przewleklej-wojnie1938.pdf.

Moskowitz, M. L. (2013). Go nation: Chinese masculinities and the game of weiqi in China (nr. 28). Univ of California Press.

Mumford, S. (2013). The Metaphysics of Chess. Pobrane z: https://blogs.nottingham.ac.uk/artsmatters/2013/10/06/the-metaphysics-of-chess/.

Nowak, A. W. (2013). Wyobraźnia ontologiczna-przekraczanie metodologicznego solipsyzmu a obietnica badań interdyscyplinarnych. AVANT. Pismo Awangardy Filozoficzno-Naukowej. (2), 338–362. Pobrane z: http://avant.edu.pl/wp-content/uploads/Andrzej-W-Nowak-Wyobraznia-ontologiczna.pdf.

Nowak, A. W. (2015). Ontologia a aksjologia—co możemy zyskać, a co stracić, używając teorii aktora-sieci? Diagnoza wstępna. Prace Kulturoznawcze, 18, 65–79.

Nowak, A. W. (2016). Wyobraźnia ontologiczna. Poznań -Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN, Wydawnictwo; Wydawnictwo Naukowe UAM.

Schmidgen, H. (2015). Bruno Latour in Pieces: An Intellectual Biography. New York: Fordham University Press.

Skórzyńska, A. (2017). Praxis i miasto: Ćwiczenia z kulturowych badań angażujących. NH. Nowa Humanistyka: t. 43. Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN. Wydawnictwo.

Star, S. L. (1999). The Ethnography of Infrastructure. American Behavioral Scientist, 43(3), 377–391. DOI: https://doi.org/10.1177/00027649921955326.

Stengers, I. (2010). Cosmopolitics. Posthumanities: 9-10. Minneapolis: University of Minnesota Press.

Thoburn, N. (2008). What is a Militant? W: Deleuze and Politics (s. 98–120). Edinburgh University Press.

Thoburn, N. (2013). The Strangest Cult: Material Forms of the Political Book through Deleuze and Guattari. Deleuze Studies, 7(1), 53–82. DOI: https://doi.org/10.3366/dls.2013.0094.

Tuan, Y.-F. (1987). Przestrzeń i miejsce. Państwowy Instytut Wydawniczy.

Tuchańska, B. (2006). O Sokalu z Bricmontem, Latourze io tym, co z tego (nie) wynika. Nauka, 1, 93–111.

Wasik, W., Cynarski, W. J. (2005). Związki go ze sztuką wojenną i dalekowschodnimi sztukami walki. Idō - Ruch dla Kultury : rocznik naukowy : [filozofia, nauka, tradycje wschodu, kultura, zdrowie, edukacja]. (5), 118–126.

Woolgar, S., Pawluch, D. (1985). Ontological Gerrymandering: The Anatomy of Social Problems Explanations. Social Problems, 32(3), 214–227. DOI: https://doi.org/10.2307/800680.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Andrzej Wojciech Nowak