What research conducted with the methodology of the Fuzzy-Trace Theory can tell us about normativity: a commentary on the article “Explaining Contradictory Relations Between Risk Perception and Risk Taking”

Michał Obidziński

Abstract


This commentary concerns the issue of normativity in the context of the Fuzzy-Trace Theory. Firstly, basic assumptions of the Fuzzy-Trace Theory and results described in the commented article will be presented. This will be followed by reflection on what the analysis of the presented theory can bring to the discussion on the normativity and what new empirical research could be useful in verification of the made assumptions. Finally, general conclusions will be presented.

Keywords


Normativity; Intuition of Normativity; Fuzzy-Trace Theory; Risk Behaviors

Full Text:

PDF (Polish)

References


Brainerd C. J. Reyna V. F. (1990). Gist is the Gist: Fuzzy-trace theory and new intuitionism. Developmental Review 10, 3-47.

Brainerd, C. J., Reyna, V. F., & Zember, E. (2011). Theoretical and forensic implications of developmental studies of the DRM illusion. Memory & Cognition, 39, 365–380.

Brożek, B., Stelmach, J., Kurek, Ł., Hohol, M. (red.). (2013). W świecie powinności. Kraków: Copernicus Center Press.

Haidt, J. (2007). The new synthesis in moral psychology. Science, 316(5827), 998-1002.

Kohlberg, H. (1984). The psychology of moral development: The nature and validity of moral stages. New York: Harper & Row.

Mills, B., Reyna, V. F., Estrada, S. (2008). Explaining contradictory relations between risk perception and risk taking. Psychological science, 19(5), 429-433.

Nęcka, E. (2013). Normatywność z perspektywy psychologicznej. W: B. Brożek, J. Stelmach, Ł. Kurek, M. Hohol (red.). (2013). W świecie powinności (s. 235-251). Kraków: Copernicus Center Press.

Nieznański, M. (2015). Pamięć informacji kontekstowej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.

Obidziński, M. (2016a). Teoria rozmytego śladu. Prezentacja modelu i możliwych jego zastosowań w odniesieniu do problematyki wychowania. Fides et Ratio, 1(25), 49-61.

Obidziński, M. (2016b). Modele wielomianowych drzewek przetwarzania w badaniach nad pamięcią. W: W: P. Szczepańczyk, M. Rajewska (red.), Badania młodych naukowców, tom 4 (s. 181-196). Siedlce: Wydawnictwo Unitas.

Obidziński, M. (2017). Nadużywanie alkoholu i inne zachowania ryzykowne młodzieży w ujęciu teorii rozmytego śladu. Fides et Ratio, 3(21), 80-96.

Obidziński, M., Nieznański, M. (2017). False memory for orthographically versus semantically similar words in adolescents with dyslexia: a fuzzy-trace theory perspective. Annals of dyslexia, 67(3), 318-332.

Piekarski, M. (2018). One or more normativities?. Studia Philosophiae Christianae, 1, Filozofia normatywności, 1-15, w druku.

Piekarski, M., Obidziński, M. (2018). Is there an intuition of normativity? Experimental approach, w recenzji.

Reyna, V., F. (2012). A new intuitionism: Meaning, memory, and development in Fuzzy-Trace Theory. Judgment and Decision making, 7(2), 332-359.

Siwek, M., Jaeschke, R., Dudek, D, Czyżowska, N. (2013). Rozwój moralny i normatywność a zaburzenia psychiczne. W: B. Brożek, J. Stelmach, Ł. Kurek, M. Hohol (red.). (2013). W świecie powinności (s. 253-280). Kraków: Copernicus Center Press.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Michał Obidziński